Pages

Sunday, January 24, 2010

PTPTN Seri

Salam semua.....


Cukup ke PTPTN yang dapat setiap semester?


gambar hiasan


Secara purata RM 2084.50 (PTPTN - yuran pengajian dan kolej kediaman) akan masuk dalam akaun Seri untuk satu sem.


1 sem = 14 minggu (lebih kurang 3 bulan setengah)

Berbekalkan RM 2084.50 untuk:

- Makan

- Pakaian

- Keperluan harian

- Bayaran tambahan

- Buku

- Kertas

- Ink printer

- Alat tulis

- Kos penyenggaraan (biasanya laptop)

- Joli


Mak dah ayah masih menanggung Seri.

Mak support: Laptop + printer + duit belanja

Ayah support: Tambang bas setiap kali balik + duit belanja


Berbalik kepada soalan tadi.....

Agak-agak cukup atau tak?


Kesimpulannya, sesiapa yang rasa tak mampu menguruskan kewangan dengan baik AKPK SEDIA MEMBANTU...


Bersyukur atas setiap rezeki yang Allah limpahkan kepada kita, bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit malahan kesihatan, kebahagiaan, ketengan dll. Firman Allah S.W.T.:

"Apa jua nikmat yang kamu peroleh, maka ia datangnya daripada Allah." (QS. an-Nahl:53)



Adik Seri pernah tanya kalau Seri meninggal siapa yang bayar?

Jawapan Seri: Penjamin, mak dan ayah.

Dia tanya lagi, kalau tiga-tiga meninggal.

Jawapan Seri: Kau la kena bayar. Kesihan kau kecik2 lagi dah ada hutang. (sambil cebik muka)


p/s: Mak Seri selalu pesan 'jangan pernah kata tak cukup duit/ tak ada duit'

3 comments:

fiD said...

pade aku kan, aku cukup, heee..

even aku beli tiket kapaltebng, huuh

bajet aku sebulan dalam rm300, semua la tu termasuk makan , enjoy, brg blajo..

lagi 1, aku dapat duit makan kolej dalam rm120 sebulan, hee

NICK IRFAN said...

wah! teruja tgk gambar duit dlm ni... hehhe hmm.. x pasti la cukup ke x? sy x blaja lagi.. hehe

Seri said...

Alhamdulillah setakat ini kira cukup. boleh la beli hp + kamera (suku dari harga) guna duit ptptn. masa LI pun masih leh back up ptptn sem2 lepas (patutnya LI dapat elaun dari kerajaan tapi fakulti dah salur kat budak2 Latihan Mengajar)

morol of study:
cari tempat LI yang dapat elaun & dekat dengan rumah. Tak perlu sedia duit makan, minyak, sewa kolej macam Seri.

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator