Pages

Saturday, August 08, 2009

DUGAANNYA


Sesungguhnya ’Kawan Ketawa Senang Dicari Kawan Menangis Sukar Sekali’


Oleh itu berhati-hatilah tika memilih kawan:

Dalam Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy’ari, yang bermaksud: "Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk."


Salah satu dari 25 nasihat Luqman Al-Hakim kepada anaknya. Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura-pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.


Menguji kawan sendiri seperti nasihat Luqman Al-Hakim?

Salahku, ketidak sengajaanku......... secara tidak langsung menguji dia dan diriku

Aku tahu kau kecewa denganku.

Sedikit marah denganku.

Namun kau tetap bermanis muka denganku.

Lalu kau nasihatkanku agar lebih berhati-hati selepas ini.

Terima kasih.......


Kau pinjamkan telingamu

Supaya aku boleh meluahkan segala masalahku kepadamu


Kau pinjamkan tanganmu

Kerana aku selalu tidak berhati-hati ketika melintas jalan


Kau pinjamkan bibirmu

Supaya aku boleh mendengar nasihat darimu


Kau pinjamkan kakimu

Agar langkahku lebih tersusun menempuh hari-haru mendatang


Kau pinjamkan semangatmu

Agar aku tidak putus asa dengan cubaan dunia



saya dan kawan saya


Kau memberikan waktumu untukku

Kau kongsi kegembiraanmu denganku

Kau selalu hadir tika aku memerlukanmu

Bersyukur aku dipertemukan denganmu

Semoga persahabatan kita kekal hingga di akhirat sana

0 comments:

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator