Pages

Saturday, July 03, 2010

MENGENALIMU

Salam semua.....



Seri merasakan yang Seri cukup kenal seseorang bila dapat menjangkakan reaksi orang tersebut terhadap sesuatu perkara. Contohnya, apabila kita memberikannya sesuatu kepada dia. Apa reaksinya? Gembirakah dia? Sukakah dia? Memang tidak dapat disangkal siapa yang tidak suka apabila menerima sesuatu. Tapi bagaimana cara penerimaan mereka itu? Mimik muka, percakapan, gerak badan. Kita tidak dapat membaca fikiran orang lain tetapi dapat diketahui melalui apa yang terzahir.


Mungkin mudah memahami orang yang dekat dengan kita seperti ahli keluarga, rakan-rakan, jiran dan saudara-mara. Tapi bagaimana pula dengan orang disekeliling kita yang baru dikenali? (Individu akan melihat persekitaran mengikut pandangannya dan bukan dari sudut pandangan orang lain, Carl Rogers)

Kita dapat mengenali seseorang itu dengan bertanya secara langsung, bertanya dengan orang yang rapat dengan individu terbabit, melihat tingkah laku dan menguji mereka. Masa yang singkat mendesak Seri untuk mengenali murid-murid Seri. Seri ingin memahami apa yang mereka fikirkan. Reaksi mereka.


Caranya dengan menguji mereka:

Pertontonkan mereka kartun animasi.

Membuat aktiviti berkumpulan.

Menjalankan P & P di kelas dan bilik matematik.

Latihan dalam buku tulis, kertas dan buku aktiviti.

dll

Lakukan aktiviti, membuat andaian dan test.


Seri suka memerhati tingkah laku orang disekeliling. Contohnya jalan-jalan ke kompleks membeli-belah, perpustakaan, kedai makan, pasar malam. Di sekolah Seri dapat melihat tingkah laku kanak-kanak. Bagi Seri itu sesuatu yang menarik. Kalau dulu bila ada murid menangis Seri dah cuak.



p/s: Budak-budak hari ni nangis esok ceria balik.

2 comments:

kudabesi said...

dah tak cuak tengok bdk menangis..good2

Seri said...

baru nak memahami budak2

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator