Pages

Wednesday, May 05, 2010

RINDUKAN PANGGILAN ITU

Salam semua.....



Pagi tadi pegawai PPD telefon
Petang ni Seri ambil memo sebagai guru ganti
Esok mula bertugas
Semuanya kelihatan begitu mengejut

Syukur Alhamdulillah, Allah permudahkan. Ibarat orang mengantuk disorongkan bantal bila penganggur mendapat kerja. Tambahan pula, bila pekerjaan itu sememangnya kita idamkan. Seri harap dapat sesuaikan diri dengan cepat. Seri agak gemuruh.

Seri memang sedia maklum jika diarahkan mengajar subjek yang bukan opsyen kita. Tapi Seri tak menjangka akan mengajar di sekolah rendah. Sebabnya, lepasan fakulti pendidikan akan mengisi kekosongan guru sekolah menengah manakala lepasan IPGM untuk guru sekolah rendah.

Satu pengalaman baru.......................
Pastinya Seri perlu menggunakan pendekatan berbeza. Jika sebelum ini Seri selami jiwa remaja kini Seri perlu selami dunia kanak-kanak pula. (kognitif, afektif, psikomotor remaja dan kanak-kanak berlainan)

Sesiapa yang berminat jadi guru ganti boleh dapatkan borang di PPD masing-masing. Bertugas sebagai guru ganti biasanya tidak lama, hanya menggantikan guru yang cuti bersalin atau berkursus.

Seri mula mengajar 6 Mei hingga 21 Mei 2010. Gaji mengikut kelayakkan. Disebabkan seri belum konvokenyen dan tiada diploma gaji Seri setaraf dengan SPM. Sehari RM 40.30. Kelebihannya nama akan dimasukkan dalam senarai guru simpanan. Jika akan kekosongan mungkin akan dipinggil lagi.


Seri mengajar subjek BM dan PJK.

Saya suka main bola
Hari-hari saya main bola

Dialog dalam drama P. Ramlee 'masam-masam manis'


Kegembiraan itu lebih bermakna jika dapat dikongsi bersama. (di sini) Kegembiraan berganda, baru dua hari Seri buat tuisyen di rumah. Hari ini dapat tawaran guru ganti. Dulu Seri pernah ceritakan pengalaman mengajar anak jiran membaca. Kini Seri ajar adiknya dan dua orang lagi murid baru.


p/s: Penyapu baru?
Biarkan apa orang nak kata. Walau di mana saya di hantar. Saya akan memberi khidmat yang terbaik. Agak poyo bunyinya.

0 comments:

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator