Sambung bercerita soal kereta
Kali ni mengenai jantung sesebuah kenderaan iaitu enjin
Pengkelasan enjin:
Mengikut kitaran lejang:
- Kitaran 2 lejang (lejang masukkan & lejang mampatan)
- Kitaran 4 lejang/ otto cycle (lejang sedutan, mampatan, kuasa & ekzos)
Mengikut sistem bahan api:
- Petrol
- Diesel
Mengikut sistem penyalaan:
- Penyalaan bunga api (petro)
- Penyalaan mampatan (diesel)
Mengikut sistem penyejukkan:
- Penyejukkan cecair
- Penyejukkan udara
Jenis-jenis enjin:
V6 engine
Flat engine
Rotary engine
Radial engine (enjin kapal terbang)
Komponen utama enjin
Enjin 2 lejang
Enjin 4 lejang
Maklumat tambahan:
Minyak tuti dimasuk dalam enjin 4 lejang
pembakaran dalam enjin lembap dan berlaku kehilangan kuasa, mengotorkan enjin
Asap bas/ lori berwarna hitam kerana:
-injector rosak menyebabkan nisbah bahan api tak betul, zarah diesel masuk ke dalam enjin bersaiz besar yang membuatkan susah terbakar
-piston haus menyebabkan minyak pelincir bercapur dengan diesel
Asap enjin diesel lebih merbahaya berbanding asap enjin petrol.
Penggunaan bahan api pada enjin diesel lebih menjimatkan kerana nisbah campuran bahan api 13:1 – 22:1 berbanding enjin petrol 8:1 – 10:1. Lagi pula diesel lebih murah berbanding petrol
Enjin 2 lejang kurang isipadu kecekapan berbanding 4 lejang.
Enjin 2 lejang lebih menggunakan bahan api (petrol, diesel) berbanding enjin 4 lejang
3 comments:
meza.. try check blik enjin mne yg > bbahaya 2.. xsilap yg ak dgr, enjin petrol lebh mbahaya sbb die mgeluarkn > byk gas karbon monoksida~
thanks iera
pembetulan:
asap enjin petrol lebih berbahaya berbanding asap enjin diesel
cara nak bunuh diri guna enjin..
amik getah paip..cucuk kat ekzos, masukan getah td dlm kereta..tutup pintu dan tingkap..kemudian ramp minyak kuat2..dah ada org try cara nih kat sini
so betul asap petrol mmg berbahaya dan boleh bwk maut
p.s: jgn buat lak..
Post a Comment