Pages

Monday, December 14, 2009

ANTARA KEK DAN CEKODOK

Salam semua.....


kek fondant

Asal cantik sudah. Sedap atau tidak lain cerita. Kalau dulu popular dengan kek fondant yang krim keras itu, sekarang kek cawan pula semakin mendapat tempat dalam borang tempahan kek. Tapi kek dengan hiasan ising biasa tidak pernah dilupakan. Selain cuci mata tengok baju-baju dan kasut di pusat membeli-belah seronok juga kalau sekali-sekali tengok kek pula. Comel betul tengok kek-kek yang telah dihias cantik. Bukan nak makan sangat pun, sebab itu Seri kata rasanya tak berapa penting.


kek chiffon (kek span)


Bila dah tengok kek yang comel mesti tangan ni gatal-gatal nak cuba. Paling best bila buat decoration kek. Nak buat decoration mesti ada keknya. Jika sebelum ini telah dua kali Seri beli kek chiffon yang tersangat la lembut macam span dan dua kali itu juga kena marah sebab mak kata kalau potong kek jadi tak cantik. (Kek chiffon menjadi pilihan sebab harganya yang murah.) Adeh, padahal kek itu bila dah kunyah hancur juga. Kali ini Seri nak cuba buat kek cawan. Senag sikit tak perlu basuh loyang. Sudah tentu tak kena marah sebab kek cawan tak perlu dipotong. Haha


Malangnya, kek cawan batat.

kek cawan yang tak jadi


Memang tak ada mood nak buat decoration. Tak guna pun hias cantik-cantik kalau isi dalamnya tak seindah luarannya.


Puncanya: Seri guna tepung kek. Sepatutnya guna tepung gandum. Dalam buku ni tak dinyatakan guna tepung apa. Secara logiknya nak buat kek mesti guna tepung kek. Tepung gandum untuk buat cekodok. TETAPI Seri kurang memberi penumpuan yang buat apa guna tepung kek kalau dah letak soda bikarbonat.



tak berapa nak kreatif hias kek


Buat kali kedua baru jadi. Ikut resepi dalam rancangan APA-APA AJE. Untuk hasil yang lebih baik putar sekali vanilin dan perahan lemon di dalam gula kastor dan butter semasa membuat ising.


Untuk mengetahui fungsi pelbagai jenis tepung click di sini


p/s: Ayah dah jeling-jeling. Agaknya ayah sedang bermonolog dalam hati. Long, bila pula kau nak buat kuih tradisional ni. Asyik buat kek je.

2 comments:

NICK IRFAN said...

sedapnyer.... kek ni!!!!

Seri said...

tu la, kalau dekat boleh bagi untuk rasa (bukan untuk kenyang, hehe)

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator