Pages

Friday, November 13, 2009

DIMANA SUAMI DIA?

Salam semua.....


Panas sunguh cuaca hari ini. Jam menunjukkan 1.15 tengah hari. Lambat pula bas nak bergerak. Pemandu bas pun tak nampak-nampak. Cuaca sebegini seolah-olah menyedut seluruh tenaga Seri. Di sini panas di sana hujan, teringat Buletin Utama malam tadi menyiarkan berita banjir di Kelantan dan beberapa negeri lain. Nak hujan agaknya. Panas semacam je.


Suasana di stesen bas Tampin tidak sesibuk mana, hanya kedengaran bunyi bas dan kenderaan yang lalu lalang. Pemandangan yang sama Seri lihat sejak berpindah ke sini. Tapi hanya ini ada sesuatu yang menarik perhatian. Seorang wanita yang cacat penglihatan bersama 4 orang anaknya yang masih kecil. Rasa-rasanya semuanya anak wanita itu masih belum bersekolah. Gamat juga suasana dengan suara wanita itu memarahi anak-anaknya yang berkejar-kejaran. Budak-budak biasalah. Mana reti duduk diam.


Benda pertama terdetik di hati Seri. “dimana suaminya?” Melihat keempat-empat kanak-kanak yang tidak terurus bersama wanita yang cacat penglihatan. Sanggup dibiarkan isteri dan anak-anaknya begitu. Menurut pemerhatian Seri, agak sukar wanita berkenaan mengawal anak-anaknya. Bukan Seri merendahkan keupayaan golongan OKU.


Ishhh, memang bahaya. Dilanggar bas ke!

Salah seorang anak wanita tadi menadahnya air yang menitik dari paip ke dalam plastik dan diminum. Kesian pun ada, geram pun ada. Mana suaminya....... terdengar juga perbualan wanita tadi dan seorang mak cik. Rupanya wanita tadi ada lapan orang anak. Uish, semangat.


Dan Seri terbaca mesej seorang kakak ni, yang sama-sama menunggu bas.

Sayang tau. Kesihan famili dia. Ada anak 4 orang. Ermmm, mesti penerimanya suami/ tunang atau kekasihnya. Bukan niat Seri nak baca mesej orang. Tapi dah terang-terang nampak. Perkataan pertama pun dah menarik perhatian. Berkongsi rasa keprihatinan, bagus juga.



p/s: Walau seorang wanita itu dirinya mampu untuk berdikari namun dia masih mengharapkan ada lelaki untuk melindunginya.

0 comments:

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator