Pages

Friday, August 28, 2009

ADA APA DENGAN KUALI?

Salam semua......



gamber hiasan


Seri: Zu, tadi aku jumpa Pn. Qistina. (penyelia PSM Seri) Dia suruh aku buat kaedah kualitatif untuk PSM. Tak payah buat questionnaire. Lagi pun aku susah sikit nak cari respondent.

Zu: Apa, kuali?


Macam tak yakin je Seri guna kaedah kualitatif untuk dapatkan maklumat. Selama ni Seri hanya didedahkan dengan kaedah kuantitatif. Lagipun memang jarang student undergraduate guna kaedah kualitatif untuk dapatkan maklumat.


Kronologi mendapatkan maklumat:


Kuantitatif / questionnaire

Kualitatif / interview

Edar questionnaire kepada respondent.

Interview respondent dan rakamkan perbualan.

Kumpul questionnaire dari respondent.

Dengar kembali rakaman.

Masuk dalam program SPSS

Buat transkrip.

Data keluar.

Bina tema

Berdasarkan data SPSS buat laporan.

Kelompok idea respondent


Buat laporan


Menurut Azizi Yahya, et al. (2007), Salah satu kelemahan penyelidikan kualitatif adalah masa yang diambil bagi mengumpul data, menganalisis dan penterjemahan. Penyelidik memerlukan masa yang panjang dalam menetapkan penyelidikan bagi meneliti interaksi, tindak balas dan aktiviti daripada subjek secara menyeluruh.



p/s: Kena usaha lebih ni. Kuali tiada kena mengena denga kualitatif.

1 comments:

Cikgu Adham said...

slm.. uh uh kawe igt kuali apa td heh heh.. act berdasarkan pengalaman kawe... kalo kecendrungan kita adalah ke arah otak sain, elok la buat kuantitatif research.. tp kalo kita ni kecendrungan bahasa yg baik, buat lah kualitatif...

seronok sebenarnya heh heh.. kita akan capai kepuasan bila siap semua kerja ni

apa tajuk kajian anda?

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator