Pages

Friday, June 05, 2009

JEANS SINONIM DENGAN RIVET

Contoh rivet pada jeans


Cuba tengok seluar jeans dalam almari tu ada tak rivet macam gambar di atas. Comform mesti ada. Kalau tak ada bukan jeans namanya. Pada awalnya Levi Strauss letak rivet pada jeans bagi menambah ketahanan bahagian hujung jahitan sebab pada masa tersebut buruh kasar (kerja lasak yang sewaktu dengannya) saja yang pakai jeans ni. Tapi sekarang orang pakai jeans untuk bergaya.

Berbalik pada Levi Strauss.
Pada masa itu Levi Strauss seorang saje letak rivet pada jeans. Jacob Davis (Nevada tailor) menghantar surat penawaran pada Levi Strauss untuk menjadi rakan kongsi. Memang bijak, Levi Strauss ada idea yang bagus manakala Jacon Davis ada modal nak pattern kan design jeans yang ada rivet. Lepas pattern kan pada tahun 1873, syarikat atau individu lain tak boleh keluarkan jeans yang ada rivet ni. Nanti kena saman.

Sekarang dah lain. Jeans dan rivet memang tak boleh dipisahkan. Mana-mana syarikat yang keluarkan jeans mesti ada sekali dengan rivet. Bukan mereka berdua tak perbaharui lesen pattern tapi kalau ikut syarat (lupa la pulak masa belajar industrial design) lepas tempoh tertentu tempoh patern akan tamat dengan sendiri dan tak boleh diperbaharui lagi.

0 comments:

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator