Pages

Tuesday, April 21, 2009

KESAN KIMPALAN TERHADAP KESIHATAN

Khas untuk adik Cik Seri yang cemburu dengan kawannya yang mengambil jurusan WELDING dan amnya kepada sesiapa yang sedang membaca blog ini. Kawannya telah ditawarkan pekerjaan walaupun belum tamat pengajian di ILP Mersing.


Pengenalan kimpalan.
Terdapat dua jenis kimpalan iaitu kimpalan arka dan kimpalan gas



Proses kimpalan gas





Hasil kimpalan gas menggunakan 1 plat basi




Hasil kimpalan gas menggunakan 2 plat besi (menyambungkan plat besi)




Kimpalan gas




Kimpalan arka




Hasil kimpalan arka




Hasil kimpalan arka (mencantumkan 2 plat besi)




Kimpalan arka



KESAN KIMPALAN TERHADAP KESIHATAN


ULTRAVIOLET RADIATION

Dihasilkan daripada elektrik daripada proses kimpalan. Kulit terdedah kepada UV dan menyebabkan ‘burns’. Selain itu sinaran UV boleh merosakkan ‘lense’ mata walaupun dengan pemakaian ’goggle’ yang khas untuk kimpalan (jangka masa panjang). Sinaran UV juga meningkat kesan terhadap kulit di sesetengah industri kimia. (coal tar and cresol compounds, for example)



INFRARED RADIATION

Dihasilkan daripada elektrik daripada proses kimpalan dan nyalaan api yang panas semasa memotong besi. Bukan sahaja merosakkan permukaan kulit tetapi juga tisu dibawah kulit. Kebanyakkan welder melindungi diri menggunakan welder's helmet (or glasses) dan protective clothing.


INTENSE VISIBLE LIGHT

Exposure of the human eye to intense visible light can produce adaptation, pupillary reflex, and shading of the eyes. Such actions are protective mechanisms to prevent excessive light from being focused on the retina.

Dalam proses kimpalan mata dilindungi dari terdedah kepada ’visible light’ dengan pamakaian ‘welder's helmet’. Walau bagaimana pun sesetengan individu masih terdedah dengan kerosakkan retina disebabkan kurang penjagaan ‘viewing’ dalam kimpalan.

Asap rod kimpalan mengandungi magnesium dan neurotoxin yang boleh mengganggu keupayaan pergerakan fizikal. Mereka yang terdedah kepada bahaya ini akan meningkatkan risiko Parkinson.



sumber

http://www.welding-rods-lawsuits.com





p/s: Along dah merasa 'welding' dan 'wereing'. Best lagi buat 'wereing'
Ingatlah Allah adalah perancang yang sempurna. DIA yang menggerakkan along untuk pilihkan angah jurusan JURUELEKTRIK. INSYA ALLAH ada rezeki untuk angah nanti.

1 comments:

Unknown said...

polisas kan ? haha

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator