Pages

Sunday, November 28, 2010

SERI KEMBALI

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.....


Selamat berhujung minggu.

Maaf, blog berhabuk minggu ni. Ada ke yang terbersin-bersin singgah kat sini? Tak sempat nak pesan.


Sebenarnya Seri menjalani orientasi guru. 21hb Seri dah turun Seremban sebab taklimatnya pada hari Isnin pagi. Selepas penyerahan penempatan Seri terus ke sekolah dan tinggal di sana sehingga hari Jumaat. Mujur sekolah ada asrama dapat juga menumpang. Seri cuma bawa pakaian untuk 2-3 hari. Lepas mandi terus basuh baju (err, perlu ke cerita....) sebab baju tak cukup. Baju kurung 2 pasang nak pakai 5 hari. Laptop tinggal kat rumah. Itulah puncanya kenapa blog bersawang.


Bukan setakat murid tingkatan 1 atau yang baru nak masuk asrama sahaja yang ada orientasi. Cikgu baru pun kena orientasi dulu sebelum menerima tanggungjawab dan memulakan tugas. Lain negeri, lain sekolah, lain cara orientasinya tetapi matlamat pada akhirnya tetap sama.


Tak ada apa pun yang menarik tentang orientasi. Sekolah sunyi je. Budak-budak dah bercuti yang ada hanya murid yang ambil SPM dan STPM. Yang seronoknya Seri dapat tambah kawan. Bukan setakat kenal cikgu baru yang 1 sekolah dengan Seri tapi dengan cikgu baru sekolah sebelah, dah sekolah sebelah lagi. Pentadbir sekolah, staf sokongan, cikgu senior semuanya baik-baik belaka. PPD (pejabat pelajaran daerah) siap turun padang menanyakan masalah kami guru-guru baru dan beri motivasi.


Seri nak orientasi cepat habis untuk fasa pertama 22-26 November sebab tak tahan.


Gusi sakit

sekadar gambar hiasan



Pipi bengkak

sekadar gambar hiasan


Gigi bongsu nak tumbuh. 2 tahun lepas gigi bongsu tumbuh kat tempat yang sama tapi keluar separuh saja. Kali ini nak keluar yang separuh lagi agaknya.


Yang merisaukan jika gigi bongsu tumbuh tak normal.


sekadar gambar hiasan


Depan orang tahan sakit, pura-pura ok seperti tak ada apa-apa. Masuk tandas terus menangis sebab tak tahan punyalah sakit.


Sakit membuatkan kita lebih beringat. Sakit bukti kasih sayang Allah supaya kita tidak terleka dan sebagai kaffarah penghapus dosa.



Firman Allah :


“Tidak ada satu kesusahan, yang menimpa di bumi dan juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia diadakan di dalam Kitab sebelum Kami menjadikannya. Sesungguhnya yang mengadakan demikian(kesakitan, cubaan, bencana) itu, adalah mudah bagi Allah. Supaya kamu tidak bersedih hati dengan apa yang luput daripada kamu, dan supaya kamu tidak bongkak dengan apa yang ada pada diri kamu, dan ingatlah bahawa Allah tidak suka pada setiap mereka yang takabbur lagi membanggakan diri”


Surah Al-Hadid ayat 22-23.

12 comments:

E.d.Y said...

xsuka sakit gigi

Tina Farhana said...

boleh paham prasaan tu. HUHU tina pun tahun lepas baru tumbuh gigi bongsu. sangat tak selesa. byk2 sabar ea ;)

Seri said...

E.d.Y->
sakitnya sampai ke telinga dan leher. huh

Tina Farhana->
sekarang dah kurang sikit sakitnya

fara said...

Salam Kenal Seri.
mesti sgt seksa kene mcmtu.
cian seri...

Lia3003 said...

penyakit itu penyembuh dosa.. bersabar ye.. =)

Seri said...

fara->
salam perkenalan juga Fara
sekarang dah ok

Lia3003->
(^_^)

E.d.Y said...

tu la..sakit gigi macam satu badan sakit

mR.sYaH said...

dah mmg terbersin pun tp bkn sebab blog seri..

masih xtumbuh gigi bongsu tp mmg bila sakit gigi mmg sakit sgt.. tabahnyer..

Seri said...

E.d.Y->
cubit peha kiri peha kanan terasa

mR.sYaH->
tu la. mujur tak demam

SayaNina said...

salam...

Seri said...

w'salam Nina

AleesyaQis Collections said...

salam Seri sya nk tnyala skrg ni sya tgh sakit Gusi plg blkg xtaula nk tumbh gg bongsu ke apa, tp pp mmg bengkak leher pn bengkak skit smpi ke telinga xthn Sgt...g klinik Dr bg antibiotik, ubt thn skit, ubt bg susut bengkak & oral aid, air gram pn da cba byk x smpi ngis2 skit Sgt, tp xda perubahan...sbb tu ni tnya Seri minum ubt apa & brp lma tempo sembuh share la ngn sya...:-(

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator