Pages

Monday, October 11, 2010

TERIMA ATAU TOLAK

Salam semua.....


rindunya (sumber)


Ada tawaran baik punya. Sayang kalau lepaskan. Tawaran sebagai guru ganti. Dari duduk rumah tanam anggur baik pergi kerja. Dapat juga timba pengalaman sebelum jadi 'guru yang sebenar', duit pun masuk, kasihan pula budak2 ni tak ada cikgu. Sekurang-kurangnya dapat berbakti kepada pihak yang memerlukan. Sekarang cikgu tengah sibuk persiapan akhir tahun dan hal-hal kekeranian sebelum tutup sekolah. Itu yang Seri nak belajar sebenarnya.


Cuma, ada satu masalah......

Jarak sekolah tu dari rumah lebih kurang 26 km. Seri tak pernah menunggang motor sejauh itu setakat ini. Kalau tengah jalan hujan, motor rosak, kena himpit bagaimana? Setakat perlu bangun awal balik lewat tak jadi masalah. Yang risaunya perjalanan pergi balik. Terutamanya pergi sekolah. Argh..... berharap benar Seri seorang minah rempit. Tapi ternyata tidak.


Sebelum ini ketiga-tiga sekolah yang Seri ganti dekat dengan rumah. Pergi-balik sekolah ikut jalan dalam. Nanti setiap hari kena lalu jalan besar yang banyak lori. Seram betul. Belum mahir menunggang motor. Jika dulu pagi-pagi hujan, motor tak boleh start Seri tumpang jiran. Tapi, nanti Seri ikut jalan lain. Nak tumpang siapa?


Esok kena bagi keputusan sama ada terima atau tidak. Jika Seri terima memang hari Rabu terus mula kerja. Mengajar subjek geografi dan pendidikan seni visual. Bunyinya menarik. Tadi masa PPD call Seri macam dah tolak atas alasan jauh. Dia pun terkejut bila Seri kata sebelum ini pergi-balik sekolah naik motor. Adakah dia jangka Seri naik kereta? PPD suruh fikirkan dulu.


Bila posting? Masih berteka-teki.

Sementara tunggu posting ada baiknya Seri jadi guru ganti. Masalah: kecut perut nak redah Tampin-SMK Dato' Mohd Taha. Kebaikannya: nanti boleh jadi macam minat rempit. Perasaan takut bertukar jadi berani. Persekolah tinggal 28 hari sahaja lagi untuk tahun ini.



p/s: Masih menimbangkan untuk terima atau menolak. Huh, keputusan yang sikar.

8 comments:

diba said...

terima lah...sonok nyr('',)

mR.sYaH said...

jauh tu.. tmbh2 naik motor.. tp apapun jd cikgu ni best.. rasa terima lg baik kot.. heheheh..

kudabesi said...

26 Km..agak jauh la

Seri said...

diba->
terima kasih atas pendapat diba. Seri masih berfikir

mR.sYaH->
memang terasa jauh kalau naik motor

kudabesi->
jauh,... memang jauh tu

E.d.Y said...

amek je..best tu mengajar...

Seri said...

E.d.Y->
amek tak
amek tak
amek tak
pening lagi ni

She is f.A.z.A said...

accept that job..and try cari rumah sewa yg dkt dgn sekolah ..;)

Seri said...

She is f.A.z.A->
terima kasih atas cadangan tu. nanti Seri buat 1 N3 lanjutan keputusan tu

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator