Pages

Sunday, July 11, 2010

LUNYAI KATAK ITU

Salam semua.....


sekadar gambar hiasan


Dulu Seri ingatkan senang nak jaga budak-budak ni.

Dah kena. Ambik kau. Padan muko den.


Gelagat murid-murid sekolah rendah:


Bila Seri nasihatkan dia bila meniru semasa peperiksaan masamnya muka. Bila keputusan dah keluar katanya pula ‘kenapa cikgu tak bagi saya tiru. Ayah saya marah sains saya dapat C.’


Bila dia dapat B dalam subjek ditukarnya kertas peperiksaan dengan orang lain yang dapat A. Padam nama kawannya tu tulis nama dia. Bawa balik nak tunjuk dengan ayah BI dapat A.


Masa buat latihan dalam kelas dia boleh buat. Tapi bila peperiksaan kertas soalan kosong tanpa jawapan yang dihantar. Bukan tak boleh buat tapi malas. Dia nak cikgu yang mengajar ada depan matanya masa jawab peperiksaan baru dia boleh buat.


Seri ajar ‘understanding multiplication as addition’. Dia boleh kira guna jari tapi tetap nak tengok sifir. Seri siap cakap lagi ‘kalau siapa-siapa tengok sifir dia rasa dirinya tak pandai’. Tapi tak diendahkan.


Melihat seekor katak yang melompat-lompat pastinya menarik perhatian kanak-kanak. Dikatanya ‘air kencing katak kalau kena mata boleh buta’. Sebelum katak sempat kencing dia dulu dengan rasa tak malu londehkan seluar kencing kat katak.


Setiap kali sebelum kelas berakhir Seri akan ingatkan supaya jangan lupa bawa buku keesokkan harinya. Tapi ada juga yang tak bawa. Nampak saja muka Seri depan pintu terus cakap ‘cikgu saya tak bawa buku’. Padahal P&P (kelas) belum mula lagi. Jujurnya budak-budak ni.


Kanak-kanak yang sihat adalah kanak-kanak yang aktif. Oleh itu, jika ada murid yang mengguling dalam kelas, berlari-lari adalah perkara biasa bila tiada guru/ pengawas yang mengawalnya. Jika diperhatikan macam anak ayam kehilangan ibunya. Keadaan ini amat bahaya jika ada pelawat luar datang.


Adik Seri dah ada blog sendiri. Url blognya www.mystorysofiya.blogspot.com sudi-sudilah melawat blog adik Seri, Sofiya.



p/s: Mungkin ini peluang terakhir Seri merasa mengajar di sekolah rendah.

2 comments:

si ReRiaNg MaTA BuLAt said...

Singgah2 baca blog org. hehe
teringat zaman sekolah saya yang aktif dan bertenaga. keh3x

pak long said...

salam..
tu la pengalaman pak long yg dah lama bergelumang ngan bebudak sekolah rendah..

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator