Pages

Monday, July 05, 2010

KAU PERGI DULU

Salam semua.....



Arwah sakit dah lama. Tapi bagi Seri semua ini berlaku dengan begitu pantas. Rasanya baru semalam Seri menjejakkan kaki ke sekolah ini untuk ganti tempatnya buat seketika. Alih-alih malam tadi arwah telah pergi buat selamnya. Apabila meninggalnya anak adam makan terputuslah segala amalnya kecuali 3 perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya. H.R. Muslim.


7 tahun lalu anak arwah menjalani pembedahan akibat penyakit jantung berlubang. Pada masa itulah arwah dapat tahu yang dia menghidap leukemia. Pemindahan sum-sum tulang telah dilakukan sebagai langkah mengubati penyakit. Tapi ternyata kanser telah menular kembali. Pada hujung bulan Mac arwah telah mengambil cuti sakit selama 6 bulan. Kekosongan tempat arwah membolehkan Seri jadi ‘guru ganti’.


Hari ini ramai guru ‘bertemu’dengan arwah buat kali terakhir. Olah itu P&P tidak dapat dijalankan. Seri ingin sangat melawat arwah hasrat itu terpaksa dilupakan. Mungkin ada betulnya yang Seri lebih diperlukan di sekolah. Biarlah guru-guru yang lebih mengenali arwah pergi menziarahi. Perhimpunan pagi ditukar kepada bacaan Yasin, tahlil dan bacaan Al-Quran. Cikgu nak mengajar pun tak ada mood. Kami semua merasa kehilangnya walaupun Seri tak pernah bertemu dengan arwah. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Anak sulung arwah akan menduduki UPSR tak sampai 100 hari lagi.


Besarnya pengorbanan isteri arwah. Dulu anaknya, suaminya sakit. Kini suaminya telah tiada. Mujur juga isterinya ada kerjaya, sama-sama mengajar di sekolah yang sama. Masa arwah sakit isterinya belajar memandu. Dari zero hingga boleh memandu sendiri hantar arwah ke Hospital Ampang. Arwah juga sempat beli rumah, kereta masa dia sakit. Sekurang-kurangnya terbela juga nasib anak-anaknya. Rasulullah pernah bersabda, Sesungguhnya jika engkau tinggalkan ahli warismu dalam keadaan kaya raya adalah lebih baik daripada engkau tinggalkan mereka dalam keadaan kekurangan meminta-minta kepada manusia. Dari Sa'ad bin Abi Waqqash r.a.



p/s: Al-Fatihah....... Semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman.

4 comments:

kudabesi said...

Al-fatihah..kita kehilangan lagi warga pendidik

Pais Mais said...

al fatihah...

Shukri Mohd Ali said...

al-Fatihah.

azzam said...

takziah di ucapkn...
smoga roh arwah dicucuri rhmat oleh NYA,amin...al fatihah..~

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator