Pages

Wednesday, February 24, 2010

DITANYA SOAL KAHWIN

Salam semua.....


gambar hiasan

Lepas sorang, sorang kawan-kawan Seri menamatkan zaman bujangnya. Masa tahun 1 macam janggal berbual soal kahwin tapi sekarang dah jadi kebiasaan pula. Soalan lazim. Kau bila pula? Maklumlah kawan-kawan Seri yang satu course ramai sambung ijazah atas tiket diploma. Tu pun ada yang dah kerja 2-3 tahun sebelum sambung belajar. Majoriti umur mereka 26 tahun sekarang. Terlalu awal jika mereka tanya Seri, dahulukan kakak-kakak dan abang-abang dulu. (maksud Seri kawan-kawan yang lebih tua sebab Seri mana ada kakak atau abang)


Antara soalan kawan-kawan Seri (lelaki yang tanya)


Soalan 1

Kenapa perempuan malu/ segan bila ditanya berapa nilai hantaran?

Padahal jawapan itu yang nak diketahui oleh lelaki.


Soalan 2

Kenapa tak ramai perempuan berani mulakan dulu (propose) lelaki yang dia suka?


Soalan 3

Apa yang dikatakan declare?


Jawapan Seri


Jawapan 1

Malu/ segan/ tak tahu nilai yang munasabah sebab nilai tersebut dilihat sesuatu yang subjektif bagi setiap individu. Lagi pula hantaran bukan perkara wajib.

Nilai hantaran mungkin dilihat sesuatu yang peribadi oleh sesetengah orang.


Jawapan 2

Sudah biasa dengan perumpamaan Perigi cari timba. Seri yakin tak ada perempuan yang mahu digelar begitu. Memang tak salah. Dalam Islam pun tidak ditegah. Sedangkan Khadijah meminang Rasulullah. Tapi seberapa ramai lelaki yang berfikiran terbuka? Mungkin juga sebab ego/ malunya seorang perempuan.


Soalan 3

Declare = minta kapel. Walau seberapa rapat pun Seri dengan mana-mana lelaki (mungkin saja kawan) Seri tak akan anggap dia istimewa sebab tak declare. Declare tak sesuai dengan budaya Islam. Tiada istilah kapel, yang ada cuma tunang, nikah.


Sambungan jawapan bagi soalan 2

Seri hanya boleh bagi hint kat lelaki tu. Nak tunggu Seri kata suka/minat/cinta dulu baik tunggu kucing bertanduk agaknya. Macam lagu Haramkah, nyanyian Melly Goeslaw.


Layan kejap lagu Melly



Sambung layan lagu Melly yang satu lagi, penuh makna




Melly Goeslaw – Ya Habibi (OST Ketika Cinta Bertasbih)


Langkah pertama ku berkaca diri
Apa aku layak untuk engkau

(supaya tak dikata hidung tak mancung pipi tersorong-sorong)


Langkah kedua ku berdoa
semoga kau juga mau kepadaku

(bertepuk sebelah tangan tak akan berbunyi)

Langkah ketiga ku mencoba beranikan
diri mendekatikan engkau

(supaya dia boleh menilai kita, tak kenal maka tak cinta)


Langkah terakhir ku berserah diri
Pada dia Maha menentukan

(Jodoh ketentuan Ilahi)


* Jawab ringkis-ringkas. Nak date dengan Mr P lepas ni.


p/s: Tengah bercinta dengan Mr P

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Mr P

.

Oh PSM (Projek Sarjana Muda lebih memerlukan kasihku)

4 comments:

fiD said...

lol!

dia upenye bercinte,,adoyai,huhu...

bile nj ckp ngn mr p kamu nak kawen??? hhihih

Seri said...

Mr P tu Projek Sarjana Muda (PSM)

Tengah bertungkus-lumus siapkan PSM

Dah selesai boleh cepat2 tinggalkan dia

Ah Fatt said...

yerlah tu PSM
haha

HafizChan said...

TQ for the tips...

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator