Pages

Sunday, January 17, 2010

PERLU KE UBAT GIGI BERFLORIDA?

Salam semua.....


Perbualan di pasaraya Giant

Kawan Seri: Kau nak beli ubat gigi ke? Aku pun nak beli gak. Kita beli yang pack yang ada dua. Murah sikit. (ciri2 pengguna bijak)

Seri: Boleh juga. Tapi aku nak beli ubat gigi yang tak ada florida.

Kawan Ser: Tak pe la kalau macam tu.


Sebelum ini memang Seri guna ubat gigi berflorida. Tapi rasanya Seri sudah terpengaruh dengan ubat gigi tanpa florida yang ayah beli. Sebelum ini apa saja jenama ubat gigi yang ada dalam bilik air kat rumah semua Seri guna tanpa banyak soal. Tapi masa cuti semester lepas Seri tertarik dengan label ubat gigi. Ada tulis NO FLUORIDE/ TANPA FLORIDA


Mungkin perkataan florida telah terbiasa ada pada label ubat gigi selain kalsium. Lagi pula ubat gigi yang tidak mengandungi florida lazimnya tertulis TIADA FLORIDA/ NO FLOURIDE dengan font bersaiz besar, siap bold lagi dengan warna berbeza berbanding ubat gigi berflorida yang sekadar memberitahu mengandungi florida.


Katanya ubat gigi berflorida membantu menguatkan gigi dan mencegah kaviti. Tapi Seri ada juga dengar yang jumlah pengambilan florida yang berlebihan dari dos yang disarankan merbahaya. Kurang salah lebih pun salah.


Info bahaya florida berlebihan click sini


Terpulang kepada individu yang pilih ubat gigi berflorida atau tidak. Yang penting hari-hari gosok gigi. Untuk penjagaan gigi yang baik berus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari dengan cara yang betul.



p/s: Dah lama tak jumpa doctor gigi.

7 comments:

Nadiene said...

lagi 1 kak seri, sile gune ubat gigi mukmin, sokonglah jename islam!

Seri said...

yeah. kak Seri memang guna ubat gigi mu'min tanpa florida

Anonymous said...

Saya pun guna ubat gigi mu'min. Saya mmg tak setuju dgn penggunaan fluorida dlm ubat gigi sbb water supply kita mmg dah di campurkan dgn fluorida. jadi kalau guna colgate mmg pengambilan fluorida kita secara automatic jadi over dose. Btw, sokong lah barangan buatan malaysia! ;)

riLuTasa said...
This comment has been removed by the author.
riLuTasa said...

Saya pun juga guna ubat gigi Mu'min. Flourida kalau kite guna berlebihan boleh rosakkan kesehatan kita. Jom lah sokong perniagaan Islam :)

Noraini said...

Saya dulu pengguna tegar safi kayu sugi. Sejak zaman student lagi..memang dah bertahun guna. But now 2018 saya dah tak gunakan dah..sekarang guna ubat gigi jenama MISMIS. Produk baru yang betul-betul orang melayu dan islam kita punya. Dijamin HALAL. Gigi pun rasa bersih. Tak ada bahan kimia (chemical)(FLUORIDA FREE) ni yang penting. Sebab MISMIS adalah ubat gigi NATURAL based yg ada KOKO di mana ia natural antibacteria. Ada juga cengkih, sirih dan daun pudina. Semua tu untuk kuatkan gigi dan gusi balik. Now dah tak ragu-ragu nak guna ubat gigi. Berangin dan nyaman. Korang kena cuba..lagipun kat pasaran sekarang terlalu banyak ubat gigi yang ada florida yang sebenarnya amat berbahaya terutamanya kalau adik-adik atau anak-anak kita tertelan. Awal ogos 2018 saya ada bertanyakan seorang doktor gigi kerajaan..soalan saya adakah bagus ubat gigi berfluorida ni,
dengan confident dia jawab bagus! Dia bagi tahu lagi setiap kali mereka membuat penerangan dari sekolah ke sekolah, mereka tekankan dengan adik-adik dan anak -anak kita yang fluorida tu bagus. Doktor tu bagi tahu ini adalah S. O. P kementerian,mereka perlu promote ubat gigi yang ada FLUORIDA!
untuk saya dan keluarga memang dah tak bagi dah pakai ubat gigi yang berfluorida. Saya dah berubah, korang bila lagi!

Cuba korang tengok link Kat bawah ni. 

https://www.instagram.com/_makeitsmile/?hl=en

https://www.facebook.com/mismistoothpaste/

Joe said...

Pukimak babi punya CINA!!!!!!!
Ini TANAH MELAYU, bukannya tanah CINA!!!!!
Mau guna tulisan CINA lu pi BLOG CINA la BABI!!!!!
Dasar PENDATANG BABI punya CINA!!!!
Hakkpuihhh 💦💦💦💦

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator