Pages

Friday, October 09, 2009

DRAMA DALAM TESIS/ PSM

Salam.....

gambar hiasan


Menulis tesis macam pembikinan drama. Scene yang mana nak rakam dahulu bukan satu masalah asalkan menjadi satu cerita selepas proses suntingan. Apa yang penting penonton memahami cerita yang disampaikan


Panduan menulis tesis (bahasa dan struktur ayat):

  • Kenal pasti topic sentence
  • Perlu ada sokongan bagi setiap idea (rujukan)
  • Susun mengikut sequence
  • Kembangkan satu idea
  • Setiap huraian perlu jelas
  • Satu perenggan untuk satu cerita/ idea
  • Tiada pengulangan


gambar hiasan


Bunyinya mudah. Namun tidak semudah apa yang disangka. Tesis merupakan penulisan ilmiah. Gaya penulisan yang agak berbeza dengan menulis karangan masa SPM.


Semua bergantung pada penyelia. Semakin cerewet dan teliti penyelia tersebut semakin banyak perkara yang dapat dipelajari (selain bertanya/ pembacaan untuk maklumat lanjut sesuatu perkara). + makin pening + makin banyak kerja.... Tapi itulah menunjukkan saya masih belajar. Kalau dah kerja masalah lain pula.



p/s: I'm the simple person

1 comments:

FiKRi91 said...

aku baru tahun ke 2 ney..
ada setahun lagi baru aku wat PSM...
harp2 aku dapat penyelia yang tak cerewet..
senang cikit kerja aku..huhuhuh

 
Copyright 2011 Catatan Seri. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates WP by Wpthemescreator